A 2012 év szakmai nívódíj kitüntetettje:

Lakatos István 

A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2012.évi Nívódíjat kiemelkedő szakmai tevékenysége alapján Lakatos István részére ítélte oda. A szakmai Nívó díj átadása a 2012. május 31-én,  a VIII. Vasúti Hidász Találkozón történt meg. A szakmai Nívó-díjat a kitüntetett részére Csek Károly igazgató adta át.

 

 

Lakatos István 1984. szeptembertől dolgozik a MÁV-nál. Eredetileg matematikusnak készült, de talán vasúti hidász édesapja révén megszeretve a hivatást, vált vasúti hidásszá. A Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola Közlekedésépítési Intézet Hídépítési és Fenntartási szakán tanult 1980-1983-ig, ahol 1983-ban üzemmérnöki diplomát szerzett. 1984 és 1992 között a MÁV Épület és Hídfenntartó Főnökségen először Kovács Ferenc mellett hídműszaki ellenőr, majd hidász építésvezető, később hídszakértő mérnök lett. Olyan nagy hídépítéseken alapozta meg tudását, mint a csongrádi Tisza-híd és a gyomai Körös-híd építése. Tanítómesterei a szakma kiváló képviselői, Forgó Sándor és Evers Antal voltak.1993 és 2002 között MÁV Hódmezővásárhelyi Pályagazdálkodási Főnökség hídszakértője, 2002-től MÁV Zrt. szegedi Pályavasúti Területi Központ hídszakértő mérnöke. 1986-tól napjainkig több jelentősebb híd munka előkészítésében és megvalósításában közreműködött hídszakértő mérnökként, említésre méltók a Bajai Duna-híd, a Tiszaugi Tisza-híd valamint a hozzájuk kapcsolódó útaluljárók, a Bajai 55. úti és a Budapesti úti híd, a Kunszentmártoni Hármas-Körös híd, Hódmezővásárhely Kaszap u. híd, a Szajol-Lökösháza-oh. vasútvonalon a Tiszatenyő-Gyoma közötti vonalszakasz EU társfinanszírozással megvalósuló átépítése.

Munkáját a matematikusi gondolkodásnak köszönhetően a precíz, és racionális gondolkodás jellemzik. A hídvizsgálat területén óriási tapasztalatra tett szert. A feladatok sikeres végrehajtását alapos előkészítés, a munkába bevont munkatársak részletes tájékoztatása, új feladat esetén betanítása, előzi meg.

2010-ben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Karán (szerkezetépítő) Szakmérnök Hídépítő szakirányú szakképzettséget szerzett. A hidász szakmérnöki képzést követően jeles osztályzattal védte meg diplomáját. A BME hídépítő szakmérnöki képzésen diploma munkája kedvenc szakterületét érinti, mint ahogy területi hídszakértő mérnökként is elsődlegesnek kezeli a vasúti hidak egy típusát, az acélszerkezetű hidakat, ezek hibáit, azok forgalomra gyakorolt veszélyes hatásait mutatja be.

Kiemelkedő képességeivel, szorgalmával a területéhez tartozó Tisza és Körös-völgyi hidak kiváló gazdája, hídszakértő mérnöke. Ezt igazolja a hidak felügyelete, vizsgálata, a hídmunkák tervezése és végrehajtása során végzett felelősségteljes munkája.

Különösen kiemelendő hogy következetes munkájával a forgalombiztonság kérdésének elsődleges elvárásként való teljesítésének igényével végzi a munkáját, ami az általa lefolytatott forgalomba helyezési eljárásoknál hangsúlyozódik ki.

Az oktatáson kívül szakirodalmi tevékenysége is említést érdemel. A szegedi területet 2006-ban ért árvíz tapasztalatait a Sínek Világában tette közzé. Vitathatatlan érdemeket szerzett a szegedi régió vasúti hídtörténeteinek kutatásában és feldolgozásában területén, amelyet a 2009. évi Kecskeméten megrendezett VII. Vasúti Hidász Találkozó alkalmából kiadott régiós könyvben neve alatt olvashatunk illetve az általa készített a Vasúti Hídszabályzat előírásai szerinti un. hagyományos III. fokú jegyzőkönyvekben is dokumentál. Tudását folyamatosan fejleszti, és pedagógiai adottságai révén szívesen adja tovább munkatársainak, a gyakorló hidász szakemberek oktatásában, az újak képzésében és továbbképzésében, a vasúti hidak közlekedésbiztonsági, műszaki és környezetvédelmi fejlesztésében. 

Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma

 
Joomla templates by a4joomla