2011. évi Korányi díj átadása

A 2011.évi Korányi díj átadására 2011. szeptember 16-án, a BME Dísztermében rendezett Korányi emlékülésen került sor. A 2011 évi díjat az Alapítvány kuratóriuma

 

Adamkó Ferenc 

 

  

kollégának ítélte oda, amelyet a professzor úr fia, Dr Korányi László orvos-professzor adott át.

 

A határozat indoklása: Adamkó Ferenc .1928. október 23-ám Sashalmon született. A Budapesti Műszaki Egyetemen 1952-ben szerzett mérnöki oklevelet.1952-től 1963-ig a MÁV Hídépítő Vállalatnál (később MÁV Hídépítési Főnökség) építésvezető, később tervező beosztásban tevékenykedett.

1963-ban a KPM Vasúti Főosztály Hídosztályára helyezték és itt dolgozott 1990-ig, nyugállományba vonulásáig. Először híd-vonalbiztosként különféle vasúti hidak építését irányította, és emellett közművek vasútvonallal való keresztezésének kialakításával, engedélyezésével foglalkozott. Ekkor szerkesztette meg a ma már Adamkó féle biztonsági zónák és hozzátartozó sebességhatároknak nevezett előírásait, amely minden tervezőmérnök fiókjában megtalálható.

A Mérnök Továbbképző Intézetben a pályakeresztezésekről tanfolyamot vezetett, és tanított a MÁV Tisztképző Intézetben is.1970-ben acélszerkezeti szakmérnöki oklevelet szerzett a BME-n.

Ezután szegecselt vasúti acélhidak üzemeltetésével foglalkozott. Vizsgálta a pályaszerkezetben bekövetkezett meghibásodások (törések) okait, új hídfa-leerősítést tervezett, később hegesztett vasúti acélhidak szerkezeti megoldásainak kidolgozásában vett részt. Több acélhídon végzett feszültségmérést, elsősorban pályaszerkezeten, illetve rácsos hidak csomópont bekötésének környezetében, annak tisztázása érdekében, hogy a számított feszültségek, hogyan viszonyulnak a mért értékekhez. Az így nyert tapasztalatok, szerkezeti kialakítások szolgáltak alapul az 1976. évi Vasúti Hídszabályzat kidolgozásában.

Több vasúti acélhíd építésének előkészítésében vett részt, így pl. a Kőbányai úti, az Üllői úti, a bajai Duna-híd, a bánrévei Sajó híd, a gyomaendrődi Körös-híd, a hatvani vonal keresztezési műtárgya, stb. Ezen kívül számos híd erősítésében, átalakításában, korszerűsítésében működött közre. Miután a Hídosztályon esetenként tervezői munka is folyt, speciális acélhidak terveit, a vágányzár nélkül beépíthető provizórium, valamint az ún. kötőállomási bakdaru terveit készítette el, és számos új vasúti vasbeton híd, és meglévő boltozat felújítását tervezte.

1990-ben vonult nyugállományba, de 1992-től 2002-ig a Fővárosi Közlekedési Felügyeletnél dolgozott tovább és a Főváros 30 m-nél kisebb nyílású, valamint a BKV vonalain lévő hidakkal, és a Metró alagutak hatósági ellenőrzésével és a 4-es Metró vasúthatósági engedélyének előkészítésével foglalkozott. Ezzel párhuzamosan az UTIBER Kft-nél műszaki ellenőrként is dolgozott és részt vett a Cigándi Tisza-híd, a Záhonyi Tisza-híd, a Tiszaugi Tisza-híd, a 3-as úton a Hernád-híd, a Bajai Duna-híd, a Dunaföldvári Duna-híd átalakításában-erősítésében és az esztergomi Mária Valéria-híd ujjáépítésében.

2002-től jelenleg is dolgozik a VIA-Pontis Kft-nél, ugyancsak műszaki ellenőrként és részt vett a csömöri Auchan-híd építésében és számos nagy hídépítés előkészítésében, az M6 Kőröshegyi völgyhidak, és a M8 dunaújvárosi Duna-híd műszaki ellenőrzésében.
Több publikációja jelent meg a Mélyépítéstudományi Szemlében, és a Sínek Világában.

Adamkó Ferenc több mint 50 éve magas szinten látja el a vasúti hidászat területén a tervezői, kivitelezői, üzemeltetői és műszaki ellenőri feladatokat, minek alapján az Alapítvány kuratóriuma részére egyhangúlag ítélte oda a 2011. évi Korányi díjat.


A Vasúti Hidak Alapítvány Kuratóriuma 

Joomla templates by a4joomla