2012. évi Korányi díj átadása

 
 
A 2012. évi Korányi díjat a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma 2012. május 25-i ülésén
 

Rosnyay András tervező mérnöknek

 
 
 
 
a vasúti hidak tervezése és kivitelezése területén végzett több évtizedes munkássága alapján ítélte oda.
 
A döntés részletes indokolása:
 
Rosnyay András mérnöki oklevelét a Budapesti Műszaki Egyetemen szerezte 1950-ben, ahol többek között Dr. Korányi Imre professzor úr tanítványa is volt. Szakmai pályáját a MÁV Hídépítési Főnökségen kezdte, 1949-ben, ahol előbb építésvezetőként, később tervezési csoportvezetőként dolgozott. Nevéhez fűződik a Rákosrendező-Esztergom vasútvonal első szakaszán, Angyalföldön épült Béke úti vasúti híd építése, valamint a Szanyi félállandó Rába-híd, a Körmendi Nagyrába-híd (szintén félállandó), a Marcaltői Marcal-híd, valamint a Körmendi Pinka-híd tervezése.
 
Az UVATERV 1959-től dolgozott, ahol számtalan vasúti hidat tervezett. Többek között az Esztergomi vasútvonal Szentendrei HÉV feletti híd, a Szarvasi Hármas-Körös híd parti szerkezetei, a Ragyogói Rába-híd, Kesznyéteni Sajó-híd, a Hódmezővásárhelyi Kaszap úti útaluljáró, a Bajai 55. fkl.út vasúti felüljárójának tervezése fűződik a nevéhez. Irányító tervezőként kollégái, beosztottjai nagyon szerették magas szintű felkészültsége, ugyanakkor közvetlensége, segítőkészsége miatt. Sokat foglalkozott a fiatalokkal, tanította, munkahelyi látogatásokra vitte őket, hogy minél szélesebb legyen a látókörük.
 
Az UVATERV-es évek alatt cca. 5000 t hegesztett acélhidat tervezett csehszlovák exportra. Ezen felül 2 alkalommal is több hónapot dolgozott Prágában, közvetlenül megismerve a cseh, közvetve viszont a német vasúti hídtervezés és hídépítés jellemzőit.
1978-1991 között a MÁV Tervező Intézetben dolgozott, folytatva vasúti hídtervezési tevékenységét. Ebből az időszakból jelentősebb munkái voltak a Győri GYESEV Rába-híd, a Sárvári Rába-híd, a Nagyszentjánosi Bakonyér-híd és a Budapest, Kőbányai út feletti hidak. Sok műszaki fejlesztéssel, elsősorban a hegesztéses megoldások alkalmazásával, fejlődésével foglalkozott. A hegyeshalmi fővonal átépítésénél először alkalmazott nagysebességű (80 km/h) provizóriumok statikáját Ő készítette el. Nyugdíjba vonulása után egyedi megbízásokkal ismét az UVATERV-nél folytatta tervezői, majd egyre inkább szakértői munkáját. Ő tervezte a Kiskunhalas-Bátaszék vasútvonalon az 55. sz. főút feletti vasúti hidat, a Völgységi-patak feletti vasúti híd átépítését, valamint Ő készítette a Mohács-Pécs vasútvonal M6 autópálya feletti vasúti híd engedélyezési tervét és irányította később annak kiviteli tervezési munkáit is. Az utóbbi években a Mezőtúr-Gyoma vonalszakasz felújítása kapcsán jelentős szakértői tevékenységet folytatott.
 
A díjat a VIII. Vasúti Hidász Találkozón 2012. május 31-én a kitüntetett részére Csek Károly igazgató, MÁV Zrt adta át.
 
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma
Joomla templates by a4joomla