2023. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2023. évi Korányi díjat
Horváth Adriánnak
ítélte oda
Horváth Adrián szerkezetépítőmérnöki oklevelét 1979-ben szerezte meg a BME Építőmérnöki Karán. Ezt követően 1984 és 86 között posztgraduális tanulmányokat folytatott a karon, majd 1986-ban mérnök-matematikus szakmérnöki diplomát kapott. Egyetemi diplomájának megszerzése óta megszakítás nélkül a FŐMTERV-ben dolgozik, különböző tervezőmérnöki beosztásokban, már fiatalon a Híd- és Szerkezettervező iroda vezetőjeként, majd szerkezettervezési igazgatóként, jelenleg híd- és szerkezettervezési ipari professzorként.
Irányításával készültek el a Kerepesi úti „100 lábú” híd kiviteli terve mellett a budapesti Duna-hidak rekonstrukcióinak különböző fázisú tervei, kuriózumként kiemelve ezek közül a Széchenyi Lánchíd felújítási tervét. Jelenleg is folyamatban van a Mohácsi Duna-híd mederszerkezetének tervezése, illetve az M3 autópálya építéséhez kapcsolódóan a Vásárosnaményi Tisza-híd tervezése.
Ő vezette az M8 autópálya dunaújvárosi Duna-hídjának, a Pentele hídnak a tervezését, mely kiemelkedő műszaki, technikai megoldások eredményeképpen valósult meg. A híd tervezésért és a megvalósításban betöltött szerepéért 2008-ban Széchenyi-díjat kapott. 2014-ben megkapta a közúti hidász szakma által hídtervezőknek adható legmagasabb elismerést – a Hidászokért Egyesült által alapított – Feketeházy János-díjat.
Vasúti műtárgy tervezés területen külön kiemelendő az utóbbi évtized két legnagyobb jelentőségű vasúti hídjának átépítése, a szolnoki Tisza-híd és a Déli Összekötő vasúti Duna-híd tervezésében és kivitelezésében való iránymutató, összefogó szerepvállalása. Mindkét híd építése méretük, forgalmi jelentőségük, környezeti körülményeik folytán különleges feladatnak bizonyultak, különleges építéstechnológiai kihívást jelentettek, egyúttal hazánk, rendszerváltozás utáni legnagyobb volumenű és jelentőségű vasúti hídépítési beruházásai közé tartoznak.
Aktív szakmai közéleti tevékenységét tükrözi, hogy a FIB Magyar Tagozatának, a Mérnöki Kamara Tartószerkezeti Tagozat Minősítési Bizottságának és a Tartószerkezeti Tagozat Elnökségének a tagja, valamint a Hidász szakosztály elnöke; a Nemzetközi Híd és Magasépítési Mérnök Egylet Magyar Nemzeti Bizottságának tagja és egyben elnöke; továbbá a Közlekedéstudományi Egyesület Mérnöki Szerkezetek Szakosztályának tagja.
Évtizedek óta együtt dolgozik a BME Építőmérnöki Karának több tanszékével, elsősorban a Hidak és Szerkezetek Tanszékkel. Részben irányítóként számos hídépítési fejlesztésben részt vett. Az Építőmérnöki Kar oktatóival folytatott szakmai együttműködésének eredményeként számos közös hazai és nemzetközi publikáció jelent meg.
Széles, mélyreható műszaki ismereteire és hosszútávú tapasztalataira alapozva vesz részt a szabványalkotási folyamatokban és jelenleg vezeti a Közúti hidak erőtani számítása című Útügyi Műszaki Előírás EC alapú megújításának munkabizottságát.
Három évtizede tart előadásokat a BME-n. Kimagasló mérnöki tevékenységéért és a BME kutatásfejlesztési eredményeihez, valamint gyakorlati oktatásához való hozzájárulásáért 2017-ben a Műegyetem rektora Ipari Professzornak nevezte ki. 2017 óta az építőmérnöki BSc tanterv egyik alaptárgyának, a Hidak és Infrastruktúra szerkezeteknek tárgyelőadója, tananyagának fejlesztője, évente mintegy 150 hallgatót oktat. Rendszeresen vállal diplomakonzulensi feladatokat, valamint bíráló, záróvizsga- és TDK Bizottsági tag felkéréseket.
A mérnöki létesítmények tervezése mellett kiemelendő az a fáradhatatlan erőfeszítés, melyet a következő hidász nemzedék kinevelésében fejt ki. Ez részben a FŐMTERV-nél a fiatal tervezői gárda felépítésében és megerősítésében nyilvánul meg, de szélesebb értelemben a közéleti, szabványalkotási és egyetemi oktatói tevékenysége által a teljes építőmérnöki szakma a nyertese, mely alapján MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központban megrendezett Hidász Szakmai Napon Pröhle Borbála, Korányi professzor úr dédunokája adta át.
|
A díjazott neve |
A díjátadás helye és alkalma |
Díjátadó |
2002 |
MTA dísztermében, „Acélszerkezetek stabilitása” nemzetközi konferencián |
Korányi Ilona Korányi professzor lánya |
|
2003 |
Történeti Levéltár díszterem, az Erzsébet híd jubileumán rendezett konferencián |
Rege Béla kuratórium elnöke |
|
2004 |
Komárom, a komáromi vasúti Duna-híd jubileumán rendezett szakmai napon |
Korányi Ilona Korányi professzor lánya |
|
2005 |
BME aulájában a rubindiploma átadásával egyidejűleg |
Molnár Károly BME rektora |
|
2006 |
BME dísztermében Korányi Imre tudományos emlékülésen |
Korányi Ilona Korányi professzor lánya |
|
2007 |
Közlekedési Múzeumban, A jubiláló vasúti hidak című szakmai napon |
Korányi László Korányi professzor fia |
|
2008 |
Szeged városháza díszterme Visegrádi Négyek Város és Folyója konferencián |
Korányi Emese Korányi professzor unokája |
|
2009 |
Kecskemét, Aranyhomok Szálló díszterme, VII. Vasúti Hidász Találkozón |
Dr. Mosoczi László főigazgató |
|
2010 |
MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központ Vasúti Hidász szakmai napon |
Erdődi László osztályvezető |
|
2011 |
BME dísztermében a Korányi Imre emlékülésen |
Dr. Korányi László Korányi professzor fia |
|
2012 |
Pécs-Villány, a VIII. Vasúti Találkozó gálaestjén |
Csek Károly igazgató |
|
2013 |
MÁV Zrt. BGOK Vasúti műtárgyépítések 2013-ban című szakmai napon |
Korányi Noémi Korányi professzor unokája |
|
2014 |
MÁV Zrt. Budapesti Igazgatóság, Vasúti műtárgyépítések 2014 szakmai napon |
Korányi Emese Korányi professzor unokája |
|
2015 |
Miskolc-Lillafüred, a Palotaszálló díszterme, IX. Vasúti Hidász Találkozón |
Korányi Emese Korányi professzor unokája |
|
2016 |
Budapest, MÁV Zrt. székháza |
Tokaji Róbert igazgató |
|
2017 |
MÁV Zrt. BGOK, Hidász szakmai nap 2017. november 14. |
Korányi Ilona Korányi professzor lánya |
|
2018 |
Sümeg, X. Vasúti Hidász Találkozó |
Korányi Emese Korányi professzor unokája |
|
2019 |
|
A Korányi-díjat nem adtuk ki |
|
2020 |
A pandémia miatt Hajdúszoboszlón a XI. Vasúti Hidász Találkozón veszi át |
Dr. Korányi László Korányi professzor fia |
|
2021 |
Hajdúszoboszló XI. vasúti Hidász találkozón |
Dr. Korányi László Korányi professzor fia |
|
2022 |
Budapesten a BGOK-ban rendezett Hidász Szakmai Napon |
Korányi Emese Korányi professzor unokája |
|
2023 |
Budapesten a BGOK-ban rendezett Hidász Szakmai Napon |
Pröhle Borbála Korányi professzor dédunokája |
Vasúti Hidak Alapítvány által alapított
Korányi Imre Életműdíj kiírása
A Vasúti Hidak Alapítvány Dr. Korányi Imre műegyetemi professzor úr emlékének megőrzésére Korányi Imre díjat alapított. A névhasználathoz a Korányi család, írásban hozzájárult. Korányi professzor úr több évtizedes egyetemi oktatási tevékenysége mellett a vasúti hidak tervezése és üzemeltetése területén is kiváló szakértő volt. Többek között ő tervezte meg az Újpesti (Északi) vasúti Duna-híd 1945 előtti megerősítését, továbbá számos nagy acélszerkezetű híd forgalomba-helyezési eljárását is vezette. Jelentőset alkotott az 1950-ben kiadott, részben ma is használt Vasúti Hídszabályzat kidolgozásában is.
A Korányi Imre díjat első alkalommal 2002-ben adtuk át a Korányi család jelenlétében, közreműködésével. Azóta évente, ünnepélyes keretek között kerül sor az elismerés átadására. Az eddigi díjazottak listája honlapunkon (https://vashid.hu/koranyi-imre-dij/koranyi-dijazottak) érhető el.
A „Korányi Imre Életműdíj” odaítélésének szabályzata
- A Vasúti Hidak Alapítvány Kuratóriuma a Korányi Imre Életműdíj (továbbiakban díj) elbírálásánál jelen szabályzat szerint végzi tevékenységét.
- A díj odaítélése során a Kuratórium az alábbi szempontokat veszi figyelembe:
- a díjra javasolt személynek a vasúti hidak terén kifejtett munkájának jelentőségét,
- a munkája során az újszerűség és a fejlődés érdekében kifejtett tevékenységét,
- a javasolt személy szakmai elismertségét, eddigi kitüntetéseit,
- a vasúti hidakkal kapcsolatos publikációit,
- az esetleges oktatói, nevelői tevékenységét,
- a munkájának a közlekedésügy, ezen belül a vasúti hidászat területén jelentkező erkölcsi és anyagi hasznát.
- A díjazott személyére javaslatot tehet a vasúti hidász szakma területén működő bármely szervezet vagy legalább öt személy együttesen.
Javaslat tehető minden olyan személyre, aki vasúti hidakhoz kapcsolódó szakmai tevékenységét legalább 25 éven át gyakorolta.
A javaslatnak tartalmaznia kell:
- a javasolt személy adatait (név, születési hely és idő, jelenlegi beosztás),
- a szakmai tevékenységét az előzőekben leírt szempontok figyelembevételével,
- a kitüntetésre okot adó körülmény, alkotások leírását,
- a javaslat indoklását,
- a javaslatot tevő szervezet vagy személyek megnevezését és aláírásait.
A javaslatokat – megfelelő indoklással – minden év szeptember 15-ig kell a Vasúti Hidak Alapítvány Kuratóriuma elnökének (
- A díjban évente maximum egy fő részesülhet.
- A Kuratórium munkáját az elnök irányítja, a díj odaítélésénél a Kuratórium határozatképes, ha az elnökkel együtt a kuratóriumi tagok 50%-a +1 fő jelen van.
- A Kuratórium döntéseit egyszerű szavazattöbbséggel hozza meg. A döntésekről jegyzőkönyv készül. A jelöléssel és a döntéssel kapcsolatos iratok és információk, a döntés nyilvános kihirdetéséig bizalmasan kezelendők.
- A díjazott 300.000 Ft (nettó) összeg, oklevél és emlékplakett elismerésben részesül.
- A kifizetendő összeg nagyságát a Kuratórium minden év első ülésén felülvizsgálja.
- Jelen módosított szabályzatot a Kuratórium 2024. március 6-án fogadta el.
Budapest, 2024. március 8.
A Vasúti Hidak Alapítvány Kuratóriuma
2022. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2022. évi Korányi díjat
Dr. Szepesházi Róbertnek
ítélte oda
Szepesházi Róbert1976-ban szerezte évfolyamelsőként – és kitüntetéssel – diplomáját a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetem elvégzése után a Győri Közúti Igazgatóságon kezdett el dolgozni. Egy év elteltével a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán mestere, Varga László kezei alatt oktatóként folytatta munkáját, s kialakították a hazai viszonylatban mindmáig egyik legjobb talajmechanikai laboratóriumot. Varga László nyugdíjba vonulásakor bízták meg a Geotechnika tanszék vezetésével. Eközben a Budapesti Műszaki Egyetemen megszerezte műszaki doktori címét.
Az 1998-tól 2005-ig terjedő időszakban az Építési és Környezetmérnöki szakokat változó szervezeti formában felölelő Intézet igazgatóhelyettese, 2011-2015 között a Szerkezetépítési és Geotechnikai Tanszék vezetője. Támogatásával, irányításával a tanszék munkatársai közül öten szereztek PhD fokozatot az elmúlt tíz évben.
Oktatói tevékenysége révén a kérlelhetetlen szakmai igényessége, az empatikus szigora és a hallgatói munkát támogató habitusa segítette a Győrben diplomát szerzett építőmérnökök százainak sikeres pályakezdését és gyors szakmai előremenetelét (mind itthon, mind külföldön).
A szerteágazó elméleti, ipari és oktatási tevékenységének összefoglaló eredménye jelenik meg abban a doktori értekezésben, amelyet 2011-ben – széles körű szakmai elismerést kiváltva – sikeresen védett meg a Miskolci Egyetemen.
Az oktatói feladatok mellett szakértői-tervezői munkákban is részt vett.
Az 1990-es évek második felétől az Eurocode szabványsorozat honosításának meghatározó résztvevője. 2000-től – bő egy évtizeden keresztül – a Magyar Szabványügyi Testület Különleges alapozások Műszaki Bizottságát vezette, amely a tartószerkezeti szabványsorozat honosításában élen járt hazánkban.
A 2000-es évektől foglalkozik a hidak tervezése, kivitelezése során felmerülő geotechnikai kérdésekkel. Ilyenek például a cölöpalapozások biztonsága, az osztott cölöpös próbaterhelés adatfeldolgozásának fejlesztése, a híd alátámasztások viselkedésének végeselemes modellezése témákban készített munkái, illetve a győri Mosoni-Duna híd alapozásának tervezése.
Szakértői állásfoglalások készítésével működött közre az M4-es metróvonal egyes állomásainak tervezési munkáiban.
Vasúti témájú munkái közül figyelmet érdemel a Szajol-Debrecen vasútvonal terveinek felülvizsgálata (2009), majd közreműködése a D.11. vasúti alépítménnyel foglalkozó MÁV utasítás elkészítésében. A H.1.6. Vasúti hidak és egyéb műtárgyak geotechnikai tervezése utasításkötet megírásával vett részt a Vasúti Hídszabályzat kidolgozásában, amivel új alapokra helyezte a vasúti hidak alapozásának tervezését.
A témakörben több alkalommal tartott magas színvonalú előadást hidász konferenciákon közúti és vasúti hidak alapozásának aktuális témáiról, kutatási eredményeiről.
Az oktatási, tervezői, szakértői feladatok ellátása mellett hazai és nemzetközi publikációkban (jegyzetekben, tanulmányokban, előadásokban) adja át ismereteit. Több cikke, tanulmánya jelent meg a Sínek Világa szakmai folyóiratban. Számos díj birtokosa: 1994-ben a Közlekedéstudományi Egyesület publikációs díjjal, 2006-ban a Magyar Mérnöki Kamara Zielinski díjjal jutalmazza. 2007-ben megkapja a geotechnikusok legrangosabb hazai díját, a Széchy Károly-díjat. Ugyanebben az évben Vásárhelyi Boldizsár díjban részesíti a Magyar Útügyi Társaság. 2010-ben a Nemzetgazdasági Minisztérium tünteti ki Eötvös Lóránd díjjal, 2012-ben pedig a Magyar Mérnöki Kamara 15 éves fennállására alapított emlékérmet vehette át.
A geotechnikai szakmai közélet egyik meghatározó egyénisége. A Magyar Mérnöki Kamara tagja, ahol 2001-2009 között a Geotechnikai Tagozat vezetőségi tagja. A Talajmechanikusok és Geotechnikai Mérnökök Nemzeti Társaságának (ISSMGE) tagja, 2000-2007 között a Nemzeti Bizottság titkára. Nemzetközi elismertségének kiemelkedő trófeája az Osztrák Geotechnikai Konferencia 2015. évi díja.
A vasúti hidakkal kapcsolatos munkásságáért, a hídszabályzat fejlesztéséért, az oktatás terén végzett tevékenységéért a Korányi-díjat a MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központban megrendezett Hidász Szakmai Napon Korányi Emese, Korányi professzor úr unokája adta át.
2021. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2021. évi rendkívüli Korányi díjat
Vörös Józsefnek
ítélte oda
A Hídépítő Vállalatnál 1964-ben technikusként kezdett el dolgozni, ahol sok érdekes munkával került kapcsolatba. Okleveles építőmérnöki diplomáját 1974-ben szerezte meg a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán. Ezt követően építésvezetői, fő-építésvezetői, majd főmérnöki beosztásban több nagy híd építését irányította:
Győri Duna-híd,
- Békés és Gyomaendrőd hidak,
- Bp. Boráros téri aluljáró,
- Csongrádi vasúti Tisza-híd
Szakmai munkájában a szabadon szerelt feszített vasbeton hidak építése dominált, technológiájuk kifejlesztéséért és az első sikeres alkalmazásáért (Kunszentmártoni Hármas- Körös-híd), 1978-ban megosztva, Állami Díj kitüntetésben részesült.
1983-tól többnyire tervezési feladatokat végzett VGM-ben, illetve a Hídépítő Vállalat Műszaki osztályán.
1991-ben került a MÁV Hídosztályára, 1993-tól a Hídgazdálkodási Divízió-, majd 2003-tól nyugdíjba vonulásáig, a Mérnöki Létesítmények Osztály vezetője. Munkássága alatt számos napjainkig is hatással bíró intézkedés született, a hidász előírások, szabályzatok korszerűsítésének kezdeményezője volt. Számos újnak mondható megoldást támogatott, a kialakításukban aktívan részt vett.
Munkája mellett a BME Mérnöktovábbképző több szaktanfolyamát is elvégezte. Jó kapcsolatokat ápolt szakérőkkel, tervezőkkel és kivitelezőkkel, munkatársaitól is elvárta az egységes vasúti hidász szemléletet. 2007-ben történt nyugdíjazását követően sem szakította meg a kapcsolatot a Hídosztály munkatársaival. A 2000-es évek elejétől vesz részt a Sínek Világa szerkesztőbizottsági munkájában, 2017-től pedig főszerkesztői feladatokat lát el. A színes, sokoldalú folyóirat honlapján valamennyi – az első 1958-ban megjelent számok is – elérhetők, hathatós tevékenysége eredményeként.
Munkája mellett folyamatosan oktatói tevékenységet látott/lát el (MÁV Baross Gábor Oktatási Központ, BME különböző képzésein, Debreceni Egyetem Építőmérnöki Kar).
Ezt követően a PREFLEX' 2008 Kft. ügyvezetőjeként uniós társfinanszírozással megvalósuló jelentős projektekben, nagyberuházások mérnöki feladataiban vesz részt.
Társadalmi- és szakmai szervezeti tevékenységét, elismeréseit felsorolni is sok lenne. A jelentősebbeket kiemelve: A „Közlekedésért” díjat 1999-ben vehette át a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi minisztertől, 2001-ben a KTE által alapított Jáky-díjat kapta meg. Szakmai- és tudományos tevékenysége, a vasúti közlekedés fejlesztése érdekében végzett munkája elismeréseként 2007-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetésben részesült. 2018-ban vehette át a Magyar Tudományos Akadémia Mikó Imre életműdíját. Tagja a fib Magyar Tagozatának, ezen belül a Palotás-díj kuratóriumának. 2013-tól a Vasúti Hidak Alapítvány Kuratóriumi elnöke.
Külön ki kell emelni a vasúti hidász konferenciák meghonosítása majd rendszerbeállítása során végzett aktív tevékenységét, valamint a Vasúti Hidak Alapítványban végzett fáradhatatlan munkáját.
A vasúti hidakkal kapcsolatos több évtizedes kimagasló fejlesztési, oktatási és publikációs tevékenysége, valamint a Vasúti Hidak Alapítványban végzett kimagasló érdemeiért a rendkívüli Korányi-díjat a XI. Vasút Hidász Találkozó alkalmából vehette át Hajdúszoboszlón, 2021.szeptember 22-én, a Hotel Délibáb konferenciatermében. A díjat dr. Korányi László, Korányi professzor úr fia adta át.
2021. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2021. évi Korányi díjat
Duma Györgynek
ítélte oda
Szerkezetépítő-mérnöki diplomáját 1982-ben szerezte meg a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán. Kezdő tervezőmérnökként az UVATERV Hídirodáján helyezkedett el, ahol kiváló szakemberektől sajátíthatta el a szakma alapjait, és lehetősége volt betekinteni a közúttal és a vasúttal kapcsolatos egyéb szakági tervezési folyamatokba is. Tanulmányait tovább folytatva a BME több speciális szaktanfolyamát is elvégezte:
• 1987. Stabilitási kérdések a mérnöki gyakorlatban
• 1988. Meglévő acélszerk. karbantartása, felújítása és átalakítása
• 1990. Ultimate Load Behaviour of Steel Plated, Shell and Framed Structures
Tervező mérnökként, majd 1989-től 1996-ig irányító tervezőként számos nagy munkában vett részt, illetve kötődnek a nevéhez. Kiemelkedő szakterületei a nagy folyók feletti közúti hidak felújítása és acélszerkezetű vasúti hidak tervezése.
Az általa illetve irányításával tervezett vasúti hidak közül csak néhányat említve:
• Gaja-csatorna vasúti hídja
• Simontornyai vasúti Sió-híd
• Budapesti Északi vasúti Duna-híd döntéselőkészítő tanulmány
• Szekszárdi Sió-híd átépítése
• Ukk-Rédics vv. Zala-hídja
• Szolnoki vasúti Tisza-híd felújítása és pályaszerkezet átépítése
• Déli ök. vasúti Duna-híd pillérmegerősítése
• Szolnok-Szajol vonalszakasz Tisza-ártéri hídja
• Déli ök. vasúti Duna-híd átépítése, engedélyezési-, tender- és kiviteli terv
• Közel 200 db vasúti acélhíd teherbírásának ellenőrző számítása a H.4./2000 Utasítás szerint
1996 márciusától a Magyar Scetauroute Kft. műszaki igazgató-helyettese, majd a francia tulajdonrész kivásárlása után az MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft-ben résztulajdont is szerzett. 2012 májusától a cég ügyvezető igazgatója.
Széleskörű szakmai tevékenysége továbbra is kiterjed a híd- és szerkezettervezés szinte minden ágára. Az általa, illetve irányításával tervezett vasúti és közúti hidak száma közelíti a százat. Aktívan vesz részt a fővárosi Duna-hidak felújításának tervezésében, és továbbra is erősen kötődik a MÁV-hoz, a vasúti hidakhoz.Tevékenyen közreműködik a szakmai szabványok előkészítésében, megalkotásában (MÁV H.4./2000 utasítás, e-UT Útügyi Műszaki Előírások: Közúti hidak tervezése, Eurocode alapú új H.1. Vasúti Hídszabályzat).
Jelentős a társadalmi- és szakmai szervezeti tevékenysége:
a Magyar Mérnöki Kamara alapító tagja,
a KTE Mérnöki Szerkezetek Szakosztály vezetőségi tagja,
a MAGÉSZ elnökségi tagja.
Számos cikke jelent meg szakmai folyóiratokban, rendszeresen tart előadásokat konferenciákon. Munkája során oktatja, segíti a fiatalabb munkatársait. Rendszeresen konzultál diplomatervezőkkel, illetve bírálja el végzős egyetemi hallgatók szakdolgozatát, diplomamunkáját.
A 2019. évi Hidász Napokon megkapta a közúti hidász szakma által odaítélt Feketeházy János-díjat, az év hídtervezőjeként.
A vasúti hidakkal kapcsolatos kimagasló szakmai tevékenységért a Korányi-díjat a XI. Vasút Hidász Találkozó alkalmából vehette át Hajdúszoboszlón 2021.szeptember 22-én, a Hotel Délibáb konferenciatermében. A díjat dr. Korányi László, Korányi professzor úr fia adta át.
2020. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2020. évi Korányi díjat
Erdei Jánosnak
ítélte oda
Felsőfokú végzettséget a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola hídépítési és fenntartási szakán szerzett 1979-ben.
Hídépítési és fenntartási tevékenységét a Debreceni Építési Főnökségen kezdte művezetőként, majd 1982. évtől az Épület- és Hídfenntartó Főnökségen folytatta, mint építésvezető.
1988. évben került a Debreceni Vasútigazgatóság Műszaki osztályára műszaki szakelőadóként, ahol jelenleg híd- és alépítményi szakértőként dolgozik. Szakmai tapasztalatát kamatoztatva aktívan részt vesz – a külső cégek munkáját is segítendő – a tervezési és kivitelezési munkák előkészítésében, a tervezés különböző fázisaiban folyamatosan törekszik a tervek és az üzemeltetői elvárások összehangolására.
Rendszeresen publikál a Sínek Világa szakmai folyóiratban.
Szakmai ismereteinek továbbfejlesztése céljából elvégezte a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karának Hídépítő szakmérnök képzését és 2010-ben másoddiplomát szerzett.
A mindennapi feladatai mellett olyan jelentős fejlesztési projektekben vett, illetve vesz részt MÁV Zrt. oldali szakmai irányítóként, mint a(z)
- Záhony I. és II. fejlesztési üteme,
- berettyóújfalui Berettyó-híd átépítése,
- az átadott Szajol - Püspökladány vonalszakasz és a jelenleg zajló Püspökladány - Ebes, valamint a csatlakozó Ebes - Debrecen vonalszakaszok átépítése,
- a most kezdődő, a Debreceni BNW gyár építését támogató Debrecen – Tócóvölgy – Balmazújváros vonalszakasz átépítése.
Mindig fontos volt számára a közúti hidász kollégákkal történő szoros együttműködés, melyet a Kiskörei Tisza-híd egyedülálló jellege miatt a mindennapokban is gyakorolhatott.
Szakmai irányítása alá tartozó munkatársaival szoros, közvetlen kapcsolatot alakított ki, nagy hangsúlyt fektet az utánpótlás szakmai és emberi kinevelésére. A Hidász munkavezetői és hídvizsgáló tanfolyam oktatójaként a hidász szakma utánpótlásképzésében szervezett módon is részt vett.
Pályafutása során kivette részét a hidász szakma ágazati működését szabályozó előírások, szabályzatok kidolgozásában, véleményezésében.
Szakmai munkájának elismeréseként 2009. évben a Vasút Szolgálatáért bronz fokozatát vehette át.
2010. évben a Vasúti Hidak Alapítvány által alapított szakmai nívódíjat ítélték oda részére, mellyel szintén a szakma iránti elhivatottságát díjazták.
2019. évben a MÁV Zrt. a Vasút Szolgálatáért arany fokozat odaítélésével fejezte ki elismerését az állományában eltöltött 45 év szolgálati időért.
A 46 éven át tartó vasúti hidászat szolgálata, megkérdőjelezhetetlen szaktudása, munkája során tanúsított példamutató helytállása alapján az alapítvány Korányi díjat adományoz.
A pandémiára tekintettel a Korányi-díj oklevelét , és a vele járó pénzösszeget postán kapta meg, az emlékplakettet a XI. Vasút Hidász Találkozó alkalmából vehette át Hajdúszoboszlón, 2021.szeptember 22-én, a Hotel Délibáb konferenciatermében, a professzor úr fiától Dr. Korányi Lászlótól.
"Díj nem került átadásra."
2018. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2018. évi Korányi díjat
Dr. Dunai Lászlónak
ítélte oda
Tudományos tevékenysége:
A Magyar Tudományos Akadémia tagja
• 1983 – okleveles építőmérnök, BME, 92/1983
• 1986 – okleveles mérnöki matematikai szakmérnök, BME, 8751/1986
• 1987 – egyetemi doktor, BME, 4494/1987
• 1995 – a műszaki tudomány kandidátusa, MTA, 15.763/1995
• 1996 – Ph.D., BME, 357-PhD/1996
• 2002 – Dr. habil., BME, 250-H, oklevél kelte: 2002.07.19.
Dunai László 1983-ban szerezte meg építőmérnöki oklevelét. Végzés után a BME Acélszerkezetek Tanszéken doktori ösztöndíjas, majd kutatóként és 1989-től oktatóként dolgozott. 2002-ben a BME habilitált doktora, 2003-tól egyetemi tanár 2008-ban az MTA doktora fokozatot szerzett. Jelenleg a BME Hidak és Szerkezetek Tanszékéntanszékvezető egyetemi tanár. Oktatási és kutatási tevékenysége acél- és öszvérszerkezetekre irányul. Több külföldi ösztöndíjas programban vett részt (USA 1989-90 Korányi ösztöndíj, Japán (Osaka University) 1992-93.
Doktoranduszai: PhD fokozatot szerzett: Ádány Sándor (2000), Kiss Kornél (2002), Kovács Nauzika (2005), Vigh László Gergely (2006), aktív doktorandusz: Kövesdi Balázs, Seres Noémi
Társadalmi tevékenysége is kiemelkedő:
A KTE Közlekedésépítési Tagozat Mérnöki Szerkezetek Szakosztály Elnöke,
Kapcsolata a Vasúti Hidak Alapítvánnyal
2006 Korányi Imre szoborállítás, az adományok gyűjtésében tevékeny részvétel
2011 Korányi Imre emlékülésen előadás Korányi professzor munkásságáról.
2014 Korányi Imre emléktábla állításnál Ünnepi beszéd Korányi professzor munkásságáról.
2016 Balázs György emléktábla állításnál Ünnepi beszéd Balázs professzor érdemeiről.
Szakmai előadásaival segítette az alapítvány konferenciáit:
VII. Vasúti Hidász Találkozón 2009 (Kecskemét) Hídépítések a nagyvilágban Új típusú öszvérhidak. A Sínek Világában (2009 / Különszám) cikk az előadásról.
VIII. Vasúti Hidász Találkozón 2012 (Pécs) Hídépítések a nagyvilágban Kína és Thaiföld nagy fesztávú vasúti hídjai
IX. Vasúti Hidász Találkozón 2015 (Lillafüred) Hídépítések Európában öszvér és hibrid szerkezetű hidak.
Sínek Világában (2015 Különszám) tanulmányok Új típusú öszvérhidak és a szolnoki vasúti Tisza-híd próbaterhelése címmel.
2017-től alapítványunk kuratóriumi tagja.
Vasúti hidakhoz kötődő tevékenysége:
Vasúti hidak terveinek statikai felülvizsgálata.
Vasúti hidak próbaterhelésének tervezése és levezetése
A vasúti hídszabályzat korszerűsítésének irányítója, cselekvő részese.
Vasúti hidak tervezése és fejlesztése tárgyú diplomatervek kiírása és a tervezés nyomon követése.
Dunai Lászlónak a vasúti hidak terén kifejtett munkájának jelentőségét úgy fogalmazhatjuk meg, hogy a tudós gondolkodásával, ugyanakkor rendkívül jó gyakorlati érzékkel, más mérnöki szerkezetekkel azonos súllyal foglalkozik a vasúti hidak speciális kérdéseivel. Munkája során a világban folyó hídépítéseknél az újszerűség és a fejlődés irányának tanulmányozásával és az így levonható következtetések közzétételével, tanulmányok megírásával teszi közkincsé tapasztalatait. Szakmai elismertsége úgy a hazai, mint a nemzetközi szakemberek körében megkérdőjelezhetetlen. A közlekedésügy, ezen belül a vasúti hidászat területén végzett munkája alapján 2018-ban Korányi Imre-díj kitüntetést részére az alapítvány ezek alapján ítélte oda.
A Korányi díjat Sümegen, a X. Vasúti Hidász Találkozón vehette át Korányi professzor úr unokájától, Korányi Emesétől.
2017. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2017. évi Korányi díjat
Legeza Istvánnak
ítélte oda.
Legeza István 1953. szeptember 27-én született Jászberényben. Felsőfokú tanulmányait a Közlekedési Távközlési Műszaki Főiskolán végezte, amelynek Hídépítési és Fenntartási szakán 1975-ben szerzett üzemmérnöki diplomát. A hidász szakmát - még abban az évben - a Hídépítő Vállalatnál kezdte. A MÁV-hoz - ezen belül a „Hídszolgálat” létszámába - 1978. január 1-jén lépett be. A MÁV Tervező Intézet Hídosztályán 1984-ig tervezőként több közepes nyílású vasbeton híd és számos gyalogos felüljáró tervét készítette el. A tervezői munka mellett több alkalommal tervezői művezetés keretében felügyelte a hidak építését. Ezt követően a MÁV Hídfenntartó Főnökségen dolgozott 5 évig főmérnökként, 1989-től pedig a főnökség vezetőjeként, a szolgálati hely 1993. évi megszűnéséig. Irányítása alatt szakszerű hídfenntartási munkák készültek el a Budapesti Igazgatóság területén. 1993-tól a „Hídosztály” (Hídgazdálkodási Divízió, Mérnöki Létesítmények Osztály, majd Híd és Alépítményi Osztály) területi főmérnöke. Ugyanebben az évben a Pénzügyi Számviteli Főiskolán mérnök-üzemgazdász diplomát szerzett. 2004-ben Vasúti hídépítési és – fenntartási Műszaki ellenőri szakvizsgát tett, 2010-ben pedig Hídépítő szakmérnöki oklevelet szerzett. A BME Mérnök Továbbképző Intézet vasúti hidász műszaki ellenőri képzésén oktatott, jegyzetet írt.
Fő érdeklődési területe a hidak fenntartási, felújítási lehetőségeinek korszerűsítése, valamint a típus- és egyedi provizóriumok beépítési feltételeinek vizsgálata. A vasúti hidász szakma megbecsülését szívügyének tekinti. A Baross Gábor Oktatási Központ pályafenntartási tanfolyamain 2005-től a hídépítés és hídfenntartás tanára. Több – mások által szervezett – képzésben is részt vesz, szaktanfolyamon is oktat hídépítési és fenntartási ismereteket. Szorgalmával, lelkiismeretes munkájával elősegíti a hidász szakemberek utánpótlását.
Kiemelkedő alkotó tevékenységet fejt ki a vasúti hidak szakterületén, számos szakmai konferencián, szakmai rendezvényen tartott előadást. Publikációi a Sínek Világa -, Mélyépítő Tükörkép Magazin -, MAGÉSZ folyóiratokban, és a régiós hidakat bemutató szakkönyvekben jelentek meg. A Vasúti Műszaki zsebkönyv társszerzője. Hidász szakmai oktatási segédanyagok összeállítója.
2012. évi nyugdíjba vonulását követően is változatlan lelkesedéssel vesz részt a szakemberek nevelésében. Szakmai jegyzeteket ír, és változatos, vetített képes oktatási anyaggal, jellegzetes előadói stílusával segíti a hidász ismeretek jobb elsajátítását.
Jelenleg is a különböző vasúti hidak tervezésében való részvételen túl, a szerkezetek vizsgálatát és próbaterhelését végzi, azok előírt végrehajtását, szabályszerű teljesítését irányítja. Gondos és minden részletre kiterjedő hidász szakértői véleményezésével hozzájárult számtalan vasúti híd és egyéb szerkezet biztonságos üzemeltetéséhez.
Az alapítvány legmagasabb díját, a Korányi-díjat, az alapítvány kuratóriuma, a kiemelkedő szakmai tevékenységében, a hidász hivatás értékeinek az ifjú generáció részére történő átadásában, és az elért eredmények megőrzésében végzett odaadó munkájáért Legeza Istvánny. mérnök-főtanácsosnak ítélte oda. A díjat Korányi Ilona okl. építőmérnök, a professzor leánya adta át a Vasúti Hidak Alapítvány és a MÁV Zrt. által 2017. november 14-én, a Baross Gábor Oktatási Központban, „Üzemeltetési tapasztalatok és új műszaki megoldások” címmel szervezett hidász szakmai napon.
Korányi Imre a Millennium évében, 1896-ban Máramarosszigeten született. 1917-ben szerzett mérnöki oklevelet a József nádor Műegyetem mérnöki osztályában. Ez után dr. Kossalka János tanszékén először tanársegéd majd adjunktus lett. 1926-tól kezdve a MÁV Igazgatóság Hídosztályán főmérnökként dolgozott, később a Hídtervezési Osztályt vezette egészen ny..r. egyetemi tanárrá való kinevezéséig, 1947-ig, amikor a BME I. sz. Hídépítési Tanszékénekvezetői megbízását is megkapta. Tanszékvezető professzorként számos úttörőjellegű szakkönyve jelent meg. 1959-ben politikai okokból nyugdíjazták, de nagy szaktudását tudományos tevékenységén kívül az Uvaterv Hídosztályán hasznosította, ahol többek között tagja volt az Erzsébet híd tervezését és kivitelezését irányító bizottságnak. 1947-ben államfői elismerést, 1950-ben a Magyar Nép köztársaság Érdem rendje V. fokozatát, 1955-ben Kossuth-díjat, 1986-ban a Munka Érdemrend aranyfokozatát kapta meg. Életének 93. évében, 1986-ban halt meg. Emlékét az Amerikai Egyesült Államokban, a Dr. Korányi Imre építőmérnöki ösztöndíj örökíti meg.
Dr.Korányi Imre tiszteletére 2001-ben, a Vasúti hidak Alapítvány díjat alapított, emlékezetét évente díjak kiadásával, emlékművekkel és a tiszteletére rendezett előadásokkal igyekszik megtartani.
2016. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2016. évi Korányi díjat
Virág Istvánnak
ítélte oda.
A határozat indokolása: Virág István a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola, Közlekedés Építési Kar, Vasútépítési és Pályafenntartási szakán 1977-ben, Hídépítési és Fenntartási Szakán 1981-ben végzett és szerzett vasútépítési és fenntartási, valamint hídépítési és fenntartási üzemmérnöki oklevelet.
Szakmai pályafutását a MÁV Zrt. Pályafenntartási Főnökség Pápa szervezeténél 1977-ben kezdte, majd áthelyezésre került a Pályafenntartási Főnökség Győr szervezetéhez. Itt már 1978-ban megbízták a hidász mérnöki teendők ellátásával, mint hidász szakaszmérnököt, majd felépítményi szakaszmérnöki beosztásban dolgozott. A ranglétrán előre haladva 1991-től főmérnökként dolgozott, 1998-ban megbízták a Pályafenntartási Főnökség vezetésével, 2001. év végétől osztálymérnöki feladatok ellátása követett. A budapesti Híd és Alépítményi Alosztály vezetésére 2005-ben kapott megbízást, ahol már a területi hidász üzemeltetői feladatok szervezése, irányítása volt legfőbb feladata. A vezérigazgatóság Híd és Alépítményi Osztályát 2011 és 2015 között vezette. A másfél évtizedes vezetői munkájának elismeréseként – a 2016. évi szervezeti átalakítás során ismételten létrehozott – Pályalétesítményi Főosztály vezetését látja el.
Virág István a területi pályás vezetői beosztásban szerzett tapasztalatát és hidász szakmai ismereteit mindvégig a vasutas hidász szakma javára fordította, annak érdekeit képviselte. Kiemelt jelentőséget tulajdonít a fiatal hidász szakemberek szervezetbe történő integrálásának, szakmai pártfogolásának, ezzel jelentősen hozzájárulva a generáció-váltás alapjainak megteremtésében, a nagyobb zökkenők nélküli átmenet biztosításához.
A Sínek Világában több bemutató-elemző publikációja is megjelent, illetve számos szakmai konferencián tartott előadást a MÁV Zrt. hidász szakszolgálatának képviseletében.
A 2016. évi Korányi díjat a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma Virág Istvánnak, sokoldalú munkássága és 39 éves mérnöki teljesítménye alapján ítélte oda. A 2016. évi Korányi díjat a kitüntetettnek a 2016.november 15-én a MÁV Zrt. hivatalos helyiségében rendezett ünnepségen - az egykori MÁV hídosztályvezető, Korányi Imre tiszteletére - Tokaji Róbert műszaki felügyeleti és technológiai igazgató adta át.
Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma
2015. évi Korányi díj átadása
A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma a 2015. évi Korányi díjat
Sélley Tivadarnak
ítélte oda.
A határozat indokolása: Sélley Tivadar a Nehézipari Műszaki Egyetem Kohó- és Fémipari Műszaki Főiskoláján Dunaújvárosban szerzett üzemmérnöki oklevelet 1975-ben, majd az Ybl Miklós Építőipari Műszaki Főiskolán 2003-ban. 1975-ben kezdő mérnökként a MÁV Tervező Intézetnél helyezkedett el statikus tervezőként, ahol lehetősége volt betekinteni a vasúttal kapcsolatos tervezési folyamatokba.
1977-ben került a MÁV Hídépítési Főnökségre, ahol különböző beosztásokban dolgozott, végigjárta a ranglétrát, beosztott mérnöktől a főépítésvezetőségig. A MÁV Hídépítő Kft. megalakulása után annak acélszerkezeti főmérnöke lett. 2007-től a KÖZGÉP Zrt. szerelési főmérnöke.
Szakmai tevékenysége szinte teljes egészében a MÁV-hoz, a vasúti hidakhoz, elsősorban acélhidakhoz kötődik.
Szakmai tapasztalatai alapján publikációi jelentek meg a Mélyépítéstudományi Szemlében, a Mélyépítő Magazinban és a Sínek Világában. Szakmai fórumokon, konferenciákon (Vasúti Hidász Találkozók, METESZ Székház, Budapesti Műszaki Egyetem „EPIX PLAM”, stb.) több előadást tartott, melyek témája elsősorban a hegesztett acélszerkezetek gyártásához és szereléséhez kötődött. Előadásokat tartott a MÁV Tisztképző Intézet tanfolyamain is.
A 2015. évi Korányi díjat a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma Sélley Tivadarnak, a vasúti acélhidak gyártása és szerelése terén szerzett tapasztalatai, magas szintű szakmai tudása és 38 éves mérnöki teljesítménye alapján ítélte oda. A 2015 évi Korányi díjat a kitüntetettnek, a IX. Vasúti Hidász Találkozón, 2015. szeptember 17-én, Lillafüreden dr. Korányi Imre unokája, Korányi Emese adta át.
Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriuma