A Vasúti Hidak Alapítvány 2024. évi fotópályázatának keretében közönségszavazásra is sor kerül, melyen a bíráló bizottság által előzetesen kiválasztott 20 db fénykép vesz részt.
A közönségszavazás időtartama: 2024. szeptember 15. - október 15.
A szavazás lezárásra került.
Ezúton is köszönjük Mindenki részvételét, aki pályázatot nyújtott be vagy leadta szavazatát!
Szeretettel várunk minden kedves Érdeklődőt a XII. Vasúti Hidász Találkozóra!
Helyszín: Herceghalom, Abacus Business & Wellness Hotel
Időpont: 2024. november 5-7.
A tervezett program ITT olvasható.
A 2. napot kamarai szakmai továbbképzésként az MMK Építési, a Közlekedési és a Tartószerkezeti Tagozata elismeri.
A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában 2024. április 24-én a vasúti hidászok nyugdíjas találkozóját tartottuk. A rendezvényen 23 fő vett részt.
A résztvevőket Tóth Axel Roland, az alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntötte, majd beszámolt az alapítvány 2023. évi munkájáról (Sínek Világa 2023/6. szám) és a 2024. évi tervekről.
2023-ban alapítványunkat fájdalmas veszteség érte, elhunyt Vörös József (1946–2023) ny. mérnök főtanácsos, a MÁV VIG Vasúti Hídosztályának ny. vezetője, az alapítvány volt kuratóriumi elnöke. 2023. október 19-én Vörös József tiszteletére mintegy 100 fő jelenlétében szakmai búcsúztatáson ismertettük Józsi bácsi kiemelkedő szakmai tevékenységét és emberi értékeit.
A 2024. évi tervek:
- A Vasúttörténeti Parkban lévő kerti vasút kis hídjának felújítása.
- A Vasúttörténeti Parkban lévő hídelemek meghibásodott ismertetőtábláinak cseréje.
- A „MÁV Hídépítési Főnökség története” című könyv összeállítása.
- A XII. Vasúti Hidász Találkozó megszervezése, amelynek helyszíne az Abacus Hotel Herceghalom, időpontja 2024. november 5–7.
- Pályázatok, díjak kiírása.
- Szakmai folyóiratok (Sínek Világa, Vasbetonépítés) támogatása.
A MÁV Zrt. Könyves Kálmán körúti székházának bérlete 2024. május 6-án megszűnik, ezért az alapítvány székhelye is megváltozik.
Szebényi Gergő, a MÁV Zrt. PLI Hídosztály területi főmérnöke „Arccal a vasúti hidak felé” című előadásában részletesen elemezte a vasúti hidak jelenlegi állapotából adódóan a forgalom fenntartásához szükséges üzemeltetői tennivalókat, lehetőségeket. A MÁV Zrt. hálózatán jelenleg 8915 híd található, ezekből 1315 híd van használaton kívül. A hidak 37%-a 1951–1976 között újjáépült, 8%-a az I. világháború előtti időkben létesült. A hidak üzemeltetésének legnagyobb problémái a hidászszakszolgálatban a létszámhiány, a fenntartás területén a forráshiány, továbbá a hidak állapota miatt bevezetett korlátozások. A következőkben részleteket mutatott be a Hídosztály által összeállított Egyedi hídprojekt (EHP) anyagából, amelynek „tűzoltás” jellege van. A 2025–2028-ban mintegy 15,5 milliárd Ft forrásra van szükség. A 2028 utáni években évente 10-12 milliárd Ft forrásigény lenne, amelyekből a tervezéseket és a kritikus állapotú hidak ütemezett felújítását, átépítését lehetne biztosítani. Néhány példa az elmúlt évek kritikus eseteiből:
- Szeghalmi Berettyó-híd: 2016-ban a hídkizárást követően az ártéri felszerkezetek cseréjét végezték el, provizóriumokat építettek be félállandó jelleggel.
- A kiskörei Tisza-híd komplex felújítását 2018-2019-ben elvégezték. Az életmentő beavatkozási munkákkal az üzemeltetési időt 10-15 évvel meghosszabbították. A koros mederhíd másodrendű kereszttartóit kicserélték, az acélszerkezeti részeket korrózióvédelemmel látták el. Új közúti és vasúti pálya épült a híd teljes hosszán, így a munkák eredményeként a 20 km/h sebességkorlátozás lemondásra került.
- A segesdi Rinya-ág-híd elmosás miatti átépítési munkái 2020-2021-ben zajlottak le. A kivitelezési munkákat hat hónapon át teljes vágányzárban, majd öt hónapon keresztül a forgalom fenntartása mellett végezték el, provizórium felszerkezet cölöpalapozású alépítményre történő beépítésével.
- A gyulafirátóti völgyhidak építési éve 1898, az áthidaló szerkezetek erősítése 1938-ban történt. A jelenleg folyamatban lévő beavatkozások elvégzése után a hosszú távon forgalombiztos állapot 2024. év végére várható. Az áthidaló szerkezetet korszerű hegesztett szerkezetre cserélik. A hídműtárgyak műemlék jellege miatt a műemléki hatóságokkal folyamatos egyeztetéseket kell lefolytatni.
- A nyékládházi gyalogos-felüljárón a vasbeton pályalemez korróziós károsodása okozta a felüljáró ideiglenes kizárását, amelyet hidász szakaszi beavatkozással sikerült rövid távon orvosolni. Ugyanakkor öt éven belül át kell építeni vagy fel kell újítani a teljes felüljárót.
- A Gubacsi Duna-ág-híd építése 1980-ban történt. A teherforgalom az elmúlt 12 évben a négyszeresére növekedett. A koros híd leromlott állapota miatt azonban sebesség- és tengelyteher-korlátozást, valamint fokozott felügyeletet vezettek be. Szakértői vizsgálat szerint a hidat 2027 végéig át kell építeni. Jelenleg a fáradási károsodásokat szenvedett hossztartók ideiglenes megerősítését készítik elő sínprovizóriumok beépítésével.
- A Vadász- és Garadna patak hídjai 2014-ben épültek. Ezeknél az első garanciális hibákat 2016-ban állapították meg, amelyek a síndilatációs szerkezetek nem megfelelő elhelyezéséből és a kivitelezési hibákból eredeztethetők. Az elfajult és összetett hibajelenségek okán sebességkorlátozást kellett bevezetni, amelyek felszámolását 2024-ben tervezik, de végleges döntés még nincs.
- A Sényői vízfolyás hídjánál 2018-ban a felszerkezeten hosszirányú, a terméskő falazaton függőleges végigfutó repedést állapítottak meg, amely 40 km/h sebességkorlátozás bevezetését eredményezte. A vizsgálatok alapján a hidat öt éven belül át kell építeni. Befejezésül az előadó további, Budapest körzetében lévő vasbeton hidak károsodásait mutatta be, majd megköszönte a jelenlévők figyelmét.
Legeza István ny. mérnök főtanácsos „Hogyan kerültem a hidászok közelébe” című előadásában saját szakmai életútját mutatta be sok fotóval illusztrálva. A hidászszakmát fizikai munkásként kezdte a Hídépítő Vállalatnál, majd a MÁVTI-nál tervezőként dolgozott 1978-1984 között. A MÁV Vezérigazgatóság Vasúti Hídosztályától területi főmérnökként ment nyugdíjba.
Befejezésül a résztvevők egymás között jó hangulatú, baráti beszélgetéseket folytattak, majd megköszönték az alapítványnak a találkozó szervezését. Tóth Axel Roland megköszönte az előadók munkáját és a nyugdíjas kollégák érdeklődését. A következő nyugdíjastalálkozó előreláthatólag 2025-ben lesz.
Rege Béla
A MÁV Zrt. Vezérigazgatóság költözésével összefüggésben a Vasúti Hidak Alapítvány székhelye megváltozott.
Székhely: 1115 Budapest, Sárbogárdi út 16.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a Vasúti Hidak Alapítvány "www.vashid.hu" honlapcíme az Alapítvány új, -és a továbbiakban használandó- www.vha.hu címre változott. A régi cím felkeresése esetén, az új weboldali címünkre kerülnek átirányításra Tisztelt Látogatóink.
Fotópályázat 2024 - Vasúti hidak
A Vasúti Hidak Alapítvány a XII. Vasúti Hidász Találkozóhoz kapcsolódóan vasúti hidakat ábrázoló fotópályázatot hirdet – a forgalomban lévő és megszüntetett vasúti hídjaink történetének megismerése és dokumentálása céljából – az alábbi kategóriákban:
I. Épülő vagy bontás alatt álló vasúti hidak
II. Meglévő (üzemelő, felhagyott) vasúti hidak
III. Műemléki (vagy helyi védettségű) vasúti hidak
A pályázat nyitott, életkortól, lakóhelytől, foglalkozástól függetlenül bárki pályázhat, aki elfogadja a pályázat szabályait és a kiírásnak megfelelően vesz részt a pályázaton.
A pályázaton csak digitális fényképezőgéppel készült, kizárólag saját színes, vagy fekete-fehér felvételekkel lehet részt venni. Pályázni 3 kategóriában lehet. Egy szerző kategóriánként maximum 2 képpel (azaz összesen 6 db) nevezhet. A képeket digitális formátumban kell elküldeni az alábbi paraméterekkel:
- eredeti fájlméret: tetszőleges
- beküldendő fájlméret:max. 10 MB
- fájl típusa: JPG
- fájl elnevezése: kategória_jelige_képcím_datum.jpg (pl. I_ortotrop_pinka_180414.jpg).
A pályaművek kizárólag digitális formában, a megadott szerverre történő feltöltés útján adhatók be, az oldalon történt pályázati regisztráció során. A szerző, a nevezési lap kitöltésével a fotók nyilvánosságra hozatalához is hozzájárul.
A pártatlan elbírálás érdekében nagyon fontos, hogy a kép – a pályázó által választott – jeligés legyen, de a híd azonosítása érdekében viszont szükséges annak megnevezése, valamint a képkészítés időpontjának megadása. A képen és a fájlnévben semmilyen jelzés (pl. vízjel) nem szerepelhet, amely utal a pályázóra.
A díjazott és kiállított képek mérete max. A3 (420 x 297 mm) álló, vagy fekvő formátum, ezért kérjük a képeket ennek az aránynak megfelelő méretre szerkeszteni.
További, a pályázattal kapcsolatos információk ITT olvashatók.
A pályázni csak online lehet és az alábbi elérhetőségen: Lezárva
Várjuk a pályaműveket!
Kérjük, idén se felejtse el személyi jövedelemadójának civil 1%-át felajánlani.
A Vasúti Hidak Alapítvány köszönetet mond azoknak a tagtársaknak, támogatóknak és szimpatizánsoknak, akik a 2022 évi személyi jövedelemadójuk 1%-át Alapítványunknak 2023 rendelkező évben felajánlották.
A 2022. évi SZJA 1%-ából a NAV átutalt 110 259.- Ft-ot, amit a hatályos jogszabályoknak megfelelően használtunk fel. Ebből fedeztük a Vasúti Hidak Alapítvány működési költségeinek egy részét. A befolyt összeg részben fedezetet nyújt az Alapítvány főbb tevékenységeinek fenntartható végzésére.
Alapítványunk 2024 évben is köszönettel fogadja a 2023 évi SZJA 1%-ának felajánlásával megtisztelő támogatásaikat. Amennyiben egyetért céljainkkal, kérjük, segítse személyi jövedelemadója 1%-val Alapítványunk munkáját, melyet adóbevallásával együtt, vagy külön postai úton az innen letölthető rendelkező nyilatkozat kitöltésével, vagy a NAV által készített egyszerűsített adóbevallásával elektronikusan is megtehet.
Felajánlásuk egyben az Alapítvány tevékenységének közvetlen elismerése, mellyel megerősítenek bennünket abban, hogy amit teszünk, az Önök szerint is fontos.
adószámunk: 18456877-2-42
Köszönettel:
a Vasúti Hidak Alapítványa
Minden kedves Kollégát szeretettel várunk a 2024. évi nyugdíjas hidász találkozóra,
melyet 2024. április 24-én 9:30 – 13:00 óra között rendezünk meg a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) K épületében
cím: 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3-9. Kmf. 85.
Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalója
Kérjük, értesítse ismerőseit!
Kérjük továbbá, hogy részvételi szándékát jelezze a
Tervezett program:
Tóth Axel R. elnök
beszámol az Alapítvány munkájáról, a folyamatban lévő és
tervezett hídépítésekről.
Szebényi Gergő MÁV Zrt. Híd osztály területi főmérnöke
„Arccal a vasúti hidak felé” címmel bemutatja az üzemeltetésben alkalmazott túlélési stratégiákat
Kötetlen beszélgetés, fényképes vetítés, közben állófogadás
10:30 – 13:00 között
Az alábbi tárhelyen elérhetők a november 8-án megtartott, 2023. évi vasúti Hidász Szakmai Nap előadásanyagai, videófelvételei, valamint a rendezvényen készült fényképfelvételek:
Vörös József (1946-2023) szakmai megemlékezésének fotói (2023. október 19.)
2023. június 28-án a Vasúti Hidak Alapítvány kezdeményezésére, a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány közreműködésével szűk körben felavattuk Forgó Sándor emléktábláját.
A Magyar Vasúttörténeti Parkban megtartott ünnepségen születésének száz éves évfordulója alkalmából emlékeztünk Forgó Sándor (1923-1998) mérnök-főtanácsosra. Személyes hangvételű beszédet mondott Rege Béla, Kiss Józsefné és Vörös József, majd közösen lelepleztük az emléktáblát.
A táblaavatást követően megtekintettük a 2020-2022-ben átépült Déli összekötő vasúti Duna-híd fix hídsaruit, melyek a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány és a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében kerültek a Parkba, emléket állítva az elbontott, ötödik hídszerkezetnek.
Az ünnepségről a Sínek Világa 2023/4. számában olvashatnak részletes beszámolót az érdeklődők.
További fotók és a vágatlan hangfelvétel:
https://drive.google.com/
Fotók: Horgos Dániel
A VHA 2024. évi fotópályázatának közönségszavazása
16 október 2024A Vasúti Hidak Alapítvány 2024. évi fotópályázatának keretében közönségszavazásra is sor kerül, melyen a bíráló bizottság által előzetesen...
XII. Vasúti Hidász Találkozó (jelentkezés lezárva)
14 augusztus 2024Szeretettel várunk minden kedves Érdeklődőt a XII. Vasúti Hidász Találkozóra! Helyszín: Herceghalom, Abacus Business & Wellness Hotel Időpont: 2024....
Beszámoló a vasúti hidászok nyugdíjas találkozójáról (2024. április 24.)
24 július 2024A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában 2024. április 24-én a vasúti hidászok nyugdíjas...
Székhely címünk változása
05 július 2024A MÁV Zrt. Vezérigazgatóság költözésével összefüggésben a Vasúti Hidak Alapítvány székhelye megváltozott. Székhely: 1115 Budapest, Sárbogárdi út 16.
Honlapunk címének változása
25 április 2024Felhívjuk figyelmüket, hogy a Vasúti Hidak Alapítvány "www.vashid.hu" honlapcíme az Alapítvány új, -és a továbbiakban használandó- www.vha.hu címre...
Fotópályázat 2024 (Jelentkezés lezárult)
18 április 2024Fotópályázat 2024 - Vasúti hidak A Vasúti Hidak Alapítvány a XII. Vasúti Hidász Találkozóhoz kapcsolódóan vasúti hidakat ábrázoló fotópályázatot...
More Articles
- Felhívás a 2023 évi SZJA 1% felajánlására01 április 2024
- Nyugdíjas hidász találkozó meghívója11 március 2024
- A 2023. évi vasúti Hidász Szakmai Nap anyagai14 november 2023
- Vörös József szakmai megemlékezésének fotói22 október 2023
- Forgó Sándor emléktábla-avatás04 július 2023
- Beszámoló a vasúti hidászok nyugdíjas találkozójáról (2023. április 26.)01 június 2023
- A 2022. évi Hidász Szakmai Nap videófelvétele és fényképei13 december 2022
- Emléktábla avatások (2022.10.27.)04 november 2022
- Köszönet az SZJA egy százalékáért04 november 2022
- M E G H Í V Ó27 október 2022
- 2022. évi Hidász Szakmai Nap (2022.11.16.)20 augusztus 2022
- Beszámoló a XI. Vasúti Hidász Találkozóról30 december 2021
- 2020 évi SZJA támogatás11 október 2021
- Alapítványi hírek18 április 2021
- Dr. Kossalka János professzor emléktáblájának avatása, emléküléssel egybekötve22 január 2021
- Szakmai nap 201913 január 2020
- Vasúti hidak képeken30 november 2018
- Beszámoló a X. Vasúti Hidász Találkozóról30 november 2018
- Hidász szakmai nap 201727 november 2017
A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában 2023. április 26-án a vasúti hidászok nyugdíjas találkozóját tartottuk. A rendezvényen 31 fő vett részt, közülük 27 nyugdíjas.
A résztvevőket Tóth Axel R., a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntötte, majd beszámolt az Alapítvány 2022. évi munkájáról és a 2023. évi tervekről.
Vörös József kurator emeritus a találkozó frissnyugdíjas résztvevőit – Zsömböly Sándort, Kovács Péternét és Lepuschán Istvánt – üdvözölte és megköszönte a vasúti hidászat szakterületén végzett több évtizedes munkásságukat. Emlékeztetett arra, hogy 30 évvel ezelőtt, 1993-ban Szegeden, a Forrás Hotelben tartottuk meg az 1. Vasúti Hidász Találkozót. Kezdeményezéséhez Forgó Sándor és Holnapy Kálmán aktívan csatlakoztak.
Folyamatban van a „MÁV Hídépítési Főnökség története” címűemlékkönyv összeállítása, amelyhez kérjük a kollégák segítségét, hogy összegyűjthessük és megírhassuk az eseményeket. A könyv kiadását 2024-re tervezzük.
Forgó Sándorny. mérnök főtanácsos (1923–1998), kiváló hidász mérnök születésének 100 évfordulója alkalmából emléktábla avatását tervezzük a Magyar Vasúttörténeti Parkban.
Simon Ilona, a MÁV Zrt. Híd osztály területi főmérnökének „Az első network rendszerű vasúti híd építése üzemeltetői szemmel” című előadásában a 2022-ben forgalomba helyezett híd tervezését, kivitelezését ismertette. A hídról a Sínek Világa 2021. 4-5., valamint a 2023. 2. számaiban a tervezők és kivitelezők részletes leírásaiban olvashatunk.
Dr. Völgyi István a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék egyetemi docensének „Törökországi földrengés tapasztalatai a statikus szemével” című előadása igazi kuriózumnak számított. Az előadó egy 6 fős (4 magyar+2 török) csapat tagjaként vett részt a 2023. február 6-án bekövetkezett törökországi földrengés okozta károk felmérésében. Az előadás képkockái bemutatták a mentésben résztvevők tábori körülményeit, mindennapjait. Az előadó néhány rendkívüli mentési esetet ismertetett, ezek alapján látható, hogy a különböző módon tönkrement épületekben a mentés rendkívül nehéz és veszélyes munka. A vizsgálócsapat az előre meghatározott területen végezte a munkáját (Antakya és Kahramanmaras városokban), felmérték az épületek állapotát, a károsodásokat dokumentáltak és kategorizáltak azok mértékét. Az elvégzett statikai vizsgálatok alapján a megvizsgált épületek döntő többségét bontandónak minősítették.
A találkozó utolsó programjaként Legeza István a korábbi találkozókon készített fotókból mutatott be néhányat. 2020–2021-ben a Covid-járvány miatt találkozók nem voltak. A fotókon látható kollégák közül már sokan (Doskar Ferenc, Dékay László, Evers Antal, Tóth György, Koiss Iván, Lukácsi Menyhért, Windisch László, Kézdy Pál, Asztalos Károly stb.) nincsenek közöttünk. Szeretettel és tisztelettel emlékeztünk rájuk.
Ezután a résztvevők egymás közötti, jó hangulatú, baráti beszélgetéseket folytattak, majd megköszönték az Alapítványnak a szervezést. Tóth Axel R.megköszönteaz előadók felkészülését és a nyugdíjas kollégák érdeklődését. A következő hidász nyugdíjas találkozóra előreláthatólag a 2024. évi XII. Vasúti Hidász Találkozó keretében kerül sor.
A 2022. évi Hidász Szakmai Nap videófelvétele és fényképei
Az alábbi tárhelyen elérhetők a november 16-án megtartott, 2022. évi Hidász Szakmai Nap előadásainak videófelvétele, valamint a rendezvényen készült fényképfelvételek.
Videók:
https://photos.app.goo.gl/xBuaGF1fwtQsQ58e6
Fényképek:
(Gyukics Péter, yuki Studio Bt.):
A szakmai napról beszámoló a Sínek Világa folyóirat 2022/6. számában olvasható.